onsdag den 10. april 2013

Analyse af reklamefilm:


http://www.youtube.com/watch?v=9-_503Jf0L8

Afsender: IKEA er afsenderen

Vare:
Reklamefilmen er en reklame fra IKEA, især henvendt til unge mennesker der vil flytte hjemme fra. Altså er det ikke en bestem vare der reklameres for, blot IKEA varer.


Beskrivelse:
Reklamefilmen foregår i et hjem. Konen kommer hjem og er iført gummerstøvler og en høtyv. Hun smider jakken i indgangen til køkkene og går kun iført bodystockking ind i stuen, hvor hun jagter sin mand, som er iført en grisse-maske og underbukser. De ender i køkkenet hvor konen river underbukserne af manden, og pludselig står deres datter, og hendes kæreste lige foran dem. Faderen tager et billede af hende fra reolen for at dække sine ædlere dele. Datteren kigger mærkeligt, mens kæresten prøver at grine lidt.

Opbygning:
Reklamen indeholder kun en scene, da hele handlingsforløbet forgår i et forholdsvis begrænset område(stue+køkken).
Der er forholdsvis mange klip i straten(ca. 25) af reklamefilmen, hvilket skaber fart og aktion. Der sker altså noget her, og der er gang i den. Reklamen varer 45 sekunder.

Kamerateknink:
Der er ikke så mange indstillinger i reklamefilmen, hvor vi får lov at se menneskerne i fuld figur, det sker faktisk kun to gange. istarten hvor konen kommer ind og lige efter hun har tændt musikken.

 
 
Derudover ser vi mest personer osv. i nær. F. eks. Der hvor faderen gemmer sig bag sofaen.
 
 
 
Hele reklamefilmen foregår overordnet i normal perspektiv, dog ses konen nede fra mens manden kravler rundet på gulvet. Dette kommer til at virke som om at vi ser hende fra hans synsvinkel.
 
 

 
Kameraet følger meget konen i starten også manden, altså er det "travellig". Dog er det ikke meningen at vi skal læggemærke til kameraindstillinger, da kameraet blot har til opgave at præsentere et handlingsforløb.
 
Lyd:
Musikken går fra at være reallyd til at være dublyd, fordi konen selv starter musikken, men den stopper af sig selv, da datteren og kæresten træder ind i rummet. Derudover er mandens grynten og konens latter reallyd.
Musikken er en velkendt country musik, som passer godt til selve handlingsforløbet.
 
Lys/farver:
der er naturligt dagslys i reklamefilmen, og farverne er meget neutrale, da det er handlingsforløbet der er fokus på.
 
Vurdering:
I starten kan man godt være i tvivl om hvad der bliver reklameret for, og det går faktisk først rigtig op for en, når teksten kommer op på skærmen til sidst, med et IKEA logo. IKEA ved godt at folk ved at IKEA er billige, så de behøver ikke sige det. Denne reklamer er i høj grad også til forældre, da det at børnene flytter ud betyder at de kan udfolde sig. Og en nem og billig måde at ordne det praktiske på, er IKEA. Reklamen er morsom, og lidt overdrevet.
 
Tolkning:
Budskab:
 
 
 
 
 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar