mandag den 8. april 2013

Reklamebillede analyser

Afsender: Carlsberg
Medie: alt
modtager: teenager og voksne i begge køn
Reklamegenre: forbrugs reklame
Reklametype: Produkts orienteret
Indhold: tekst - kapsler - øl dråbe (illustration) association til en østers
Emne: Carlsberg øl

Det gyldne snit bruges til at lokalisere kapslerne - kapslerne er i forgrunden af billedet og teksten ligger mere i mellemgrunden - teksten står vandret med en læseretning fra venstre til højre, skaber ro og stabilitet i billedet.

en smule fugle perspektiv, giver overblik over hele illustrationen.

ikke noget naturligt lys i og med at det er en illustration  Der er lagt skygger ind, og det ses at lyset kommer bagfra, da skyggen af dråben ses forrest i kapslen. reklamen er også mere mørk i siderne for at sætte det vigtige i centrum.

få farver - grøn og gylden øl. grøn er blevet et slags symbol for øl og alle kan identificere med den gyldne øldråbe. farve valget skaber en balance og rolighed i billedet.

Øldråben symbolisere en perle og kapslerne symbolisere en østers, da øllen skal være noget specielt som en perle fra en østers.
billedet påstår at øllen er lige så fantastisk som en perle fra en østers

Der er brugt Carlsbers eget logo i teksten, andet ved vi ikke

Teksten påstår at øllen måske er den bedste øl i verden, dog er det en tom påstand da der intet belæg er for det. Teksten appellere til modtagerens troværdighed, En gammel god perle som ikke bare er en dårlig øl (sjælden fin perle) (ethos)

Teksten er positivt ladet ved ordvalg som "best beer". teskten er meget simpelt og konkret, næsten alle i hele verden vil kunne forstå budskabet.

Ikke så meget tekst, en kort sætning.

- Vi har valgt denne reklame fordi budskabet tiltaler vores unge og friske humør!!! derudover kan vi ikke komme udenom at det ligger i de fleste unges mentalitet at blive tiltrukket af fest og øl.









Afsenderen er Bianco Footwear. Målgruppen for denne reklame er kvinder. Det er en forbrugsreklame. Reklamen er modtagerorienteret, fordi hvis man køber et par sko hos Bianco bliver man en del af den specielle gruppe. Billedet består af den takst øverst højre hjørne, deres logo nederst venstre hjørne, en ældre mand der står sammen med en meget yngre kvinde, de står foran en pejs og en grøn væg. På vægen hænger der et maleri.

I forgrunden af billedet er teksten og logoet, i mellemgrunden er de to personer og i baggrunden er vægen, pejsen og maleriet. Der er mange vand- og lodrette linjer på billedet, dette skaber ro som passer godt med den ældre mand. De to personer er placeret i det gyldne snit. Billedet er taget i normalperspektiv. Der er brugt belysningslys på dette billede, da billedet i forvejen ser meget opstillet ud. Der er brugt meget rolige farver, som passer til et hjem der tilhører ældre mennesker. De to personer på billedet står meget tæt, som om at de er et par. De ser begge to meget glade ud, kvinden fordi at hun får alle Biancos sko.
Guldrammerne og pejsen viser at manden har mange penge og det er derfor at hun har valgt at være sammen med ham.

Teksten er skrevet i guld og er rammet ind af en detaljeret guldramme. Teksten komme, sammen med billedet, med et argument til hvordan man kan købe flest sko, derfor er der brugt årsagsargument dvs. en handling er årsag til at noget andet sker, i dette tilfælde hvis man er sammen med en rig ældre mand kan man købe alle deres sko.
Billede og tekst benytter sig af patos da de har brugt en joke. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar