fredag den 5. april 2013

Ordliste

Slogan
Mange firmaer har deres eget slogan som tit skrives på deres reklamer. Et slogan er tit øre hængende og mange folk skal kunne genkende firmaet eller et produk på dette slogan.

"Story telling"
Nogle reklamer skaber en historie for at bringe deres budskab og måske sætte det i godt lys

Medie
Reklamer bruges i alle medier, som aviser - tv - radio - internet og bare reklameblade i sig selv. Også når man går rundt i byen findes der reklame plakater overalt.

Kommunikationsmodel 
Reklamer følger en model med:
Afsender - Budskab - Medie - Modtager - Effekt.

Denne model viser måden reklamere kommunikere på, til folket der skal se det.

Virkemidler
Blikfang: Det som fanger ens blik med det samme. Ttit et vigtigt element i reklamen.

Branding typer:
Der findes mange typer branding inden for reklamer.
Ex:
Sex
Kendte
Grænseoverskridende

Product placement
I film og bøger bruges product placement i større og større grad. Det foregår ved at der i teksten eller filmen bruges et product som er velkendt, f.eks. at der ryges en pakke Prince eller at der bruges en Apple computer.

Appelformer
Reklamer appellere til modtagerne for at fremhæve budskabet i deres reklame - Ethos, Logos og Pathos

Afsenderorienterede reklamer
Modtagerne skal få et bedre kendskab til producentens brand, eller give producenten et bedre omdømme.

Produktorienteret reklamer
Produktet er i centrum og giver stærke argumenter til modtagerne for at købe præcis dette produkt der reklameres for.

Modtagerorienteret reklamer
Hvis du køber det produkt der reklameres for bliver du på en måde "sejere"

Markedsorienterede reklamer
Fremhæver et produkt over et andet

Ingen kommentarer:

Send en kommentar